Skip to content

Kodėl matcha arbata tokia populiari? Kur jos išgeriama daugiausiai ir kokios numatomos ateities perspektyvos

Matcha arbata: populiarumas ir ateitis
Pasidalinkite su drauge ar draugu:

Matcha arbata Rytų kultūroje žinoma jau ilgus šimtmečius, tačiau pastaraisiais metais stebimas neįtikėtinas jos populiarumo augimas visame pasaulyje. Pasidomėjome, kas lėmė tokį populiarumą, kas išgeria daugiausiai matcha arbatos ir ar tikrai matcha milteliai tokie stebuklingi?

Matcha arbata pasaulyje

Matcha arbata – tai žalioji arbata, tačiau auginama ir netgi ruošiama kitu būdu nei mums jau gana įprasta žalioji arbata. Ji taip pat gaminama iš tikrojo arbatmedžio (Camelia sinensis) lapelių, tačiau laikantis tam tikrų auginimo subtilybių. Ji taip pat, skirtingai nei žalioji arbata, nėra džiovinama, o smulkiai sumalama į miltelius. Be to, gėrimui ruošiama ne užplikant verdančiu vandeniu, o maišant su karštu vandeniu, taip išlaikant visas naudingąsias arbatmedžio lapelio savybes.

Matcha arbatos rinka pasaulyje vidutiniškai paauga 10 proc. per metus. Tačiau kai kuriose šalyse šios arbatos suvartojimas auga net 200 proc. (JAV) ar 114 proc. (Jungtinėje Karalystėje). Vis dėlto kol kas daugiausiai matcha arbatos bei miltelių yra suvartojama arbatos kilmės šalyse – Japonijoje ir Kinijoje. Japonija išlieka ne tik pagrindine matcha arbatos vartotoja, tačiau ir gamintoja bei eksportuotoja.

Didžiausias procentas matcha miltelių yra importuojamas į Kiniją (sudaro net 44 proc. viso arbatos importo), Šri Lanką, Indiją ir JAV. Įdomu tai, kad už Azijos ribų, didžiausi matcha arbatos importuotojai bei vartotojai yra JAV, Kanada ir Didžioji Britanija.

Europos Sąjungoje matcha arbatos populiarumas taip pat sparčiai auga, tačiau kiek lėtesniais tempais nei Šiaurės Amerikos šalyse. Tikimasi, kad importo augimą paskatins ES ir Japonijos ekonominės partnerystės susitarimas. Remiantis šiuo susitarimu ES panaikins 3,2 proc. tarifą kai kurioms žaliosios arbatos rūšims, įskaitant ir matcha, kurios sveria mažiau nei 3 kg. Taip Japonijos eksportuotojams bus lengviau ir pigiau parduoti matcha į ES šalis, o tai turėtų smarkiai prisidėti prie šio gėrimo populiarumo tolesnio augimo.

Vis dėlto kol kas panašu, kad matcha arbatos populiarumas Europoje neauga taip sparčiai kaip kitose šalyse ne tik dėl kainos bei importo mokesčių, tačiau ir dėl to, jog Europos šalys tradiciškai labiau linkusios gerti kavą. Na, išskyrus Didžiąją Britaniją, kur arbatos gėrimo tradicijos ir kultūra yra labai senos bei giliai įsišakniję.

Matcha arbata pasaulyje

Lietuva ir matcha arbata

Kaip ir visame pasaulyje, Lietuvoje stebimas susidomėjimas matcha arbata bei jos populiarumo augimas. Tačiau kol kas mūsų šalis tikrai negali pasigirti nei dalimi tokio vartojimo apimčių kaip Japonija ar JAV. Tačiau ir Lietuvoje vis daugiau kavinių, restoranų ir net degalinių įtraukia matcha pagrindu pagamintus gėrimus. Ypač populiarėja matcha latte gėrimas, kurio jau galima užsisakyti praktiškai bet kurioje kavinėje.

Be abejo, matcha arbatos populiarumas toliau augs, ypač dėl socialinių tinklų įtakos. Taip pat ji populiarėja dėl žmonių domėjimosi sveika gyvensena bei paieškų sveikesnėms kavos alternatyvoms. Be to, matcha milteliai dažnai naudojami ir sveikuoliškuose desertuose ar kituose patiekaluose. Ir tai prisideda prie matcha miltelių vartojimo augimo.

Kuri matcha arbata pasaulyje populiariausia?

Kaip žinome, matcha arbata skirstoma į tris pagrindines klases, nurodančias produkto kokybę. Tad tikrai įdomu sužinoti, kuri matcha rūšis pasaulyje labiausiai perkama ir vartojama. Taigi rinkoje bent jau kol kas ir pagal prognozes panašu, kad dar ilgą laiką dominuojančia išlieka klasikinė matcha rūšis. Jos populiarumą lemia lengvas ir paprastas maišymas bei sutraukiantis skonis, tinkantis ne tik arbatai, tačiau ir įvairiems kokteiliams, kitiems gėrimams bei maisto produktams ruošti.

Įdomus faktas: pasaulyje per metus suvartojama apie 600 000 tonų matcha arbatos.

Matcha arbatos gamyba skiriasi ir pagal technologiją. Japonija įprastai jai ruošti naudoja garų technologiją, o Kinija – keptuvėje keptos matcha technologiją. Kadangi garuose ruoštos matcha metu išsaugoma daugiau jos naudingųjų savybių, tad rinkoje didesnę dalį užima garuose ruošta matcha arbata. Ir atitinkamai, Japonija išlieka pirmaujanti jos gamyboje ir eksporte.

Šalta matcha arbata

Kas lėmė spartų matcha arbatos populiarėjimą?

Vieno atsakymo į šį klausimą nerasime. Matcha išpopuliarėjo dėl daugelio veiksnių visumos. Tad trumpai juos visus apžvelgsime:

  • Sveikata. Manoma, kad matcha milteliuose esantys naudingieji bei aktyvieji junginiai pasisavinami kur kas geriau nei iš įprastos žaliosios arbatos. Kadangi matcha arbata suvartojama visa, ne tik vanduo, kuriame ištirpę naudingosios medžiagos. Be to, joje esantis L-teaninas bei kofeinas stimuliuoja ne ką prasčiau nei kavoje esantis kofeinas. Todėl ji dažnai pasirenkama kaip sveikesnė kavos alternatyva.
  • Priešvėžinės savybės. Matcha arbatoje antioksidantų yra net 3–10 kartų daugiau nei įprastos arbatos puodelyje. Todėl šiai arbatai žmonės priskiria įvairias sveikatą stiprinančias ir net vėžį gydančias savybes. Vis dėlto mokslininkai galutinai negali patvirtinti tokių išvadų. Daugumos jų nuomone iš matcha arbatos pasisavinama tik dalis joje esančių antioksidantų, o jos nauda kovoje su vėžiu smarkiai pervertinama. Daug svarbiau yra visas gyvenimo būdas bei subalansuota mityba nei matcha puodelis per dieną.
  • Socialiniai veiksniai. Be abejo, negalime atmesti ir šiuolaikinių technologijų įtakos arbatos populiarėjimui. Vos tik kuri nors socialinių tinklų žvaigždė ar nuomonės formuotojas pasirodo su matcha puodeliu, jos pardavimai ženkliai šokteli į viršų. O kur dar „Instagram“ įtaka, kur ryškiai žalios spalvos matcha arbata itin estetiškai ir netgi įspūdingai atrodo nuotraukose.
  • Populiarumo vaikymasis. Visų pirma matcha tapo tiesiog madingu gėrimu tarp sveikatos entuziastų bei sportininkų, kurie vertina ją kaip natūralų energijos šaltinį bei dėl galimybės pagerinti koncentraciją ir budrumą gana sveiku būdu.
  • Žinomi prekės ženklai, tokie kaip Starbucks ar Dunkin‘ ėmė įtraukti matcha į savo gaminamus produktus ir pasiūlė juos vartotojams. Tai akimirksniu padidino matcha populiarumą.
  • Plačios panaudojimo galimybės. Matcha milteliai skirti ne tik arbatai, tačiau ir įvairiems kokteiliams, kitiems gėrimams, desertams bei maisto produktams gaminti. Pvz., JAV daug populiaresnė ne pati arbata, o su matcha milteliais pagaminti pyragai, ledai, sausainiai ar kokteiliai. Jau yra gaminami netgi maisto papildai kapsulių pavidalu, kurių viduje yra gryni matcha milteliai.
Matcha pyragas

Matcha produktai: kas laukia ateityje?

Akivaizdu, kad matcha populiarumas ne tik nenuslūgs, tačiau ir dar labiau augs. Šiandien ir ateinančius kelerius metus matcha arbata ir jos produktai tikrai išliks „ant bangos“. Ką įdomaus rinkai gamintojai siūlo šiandien?

  • Matcha latte yra turbūt pats populiariausias matcha vartojimo būdas po arbatos. Taip pat tai vienas populiariausių matcha gėrimų, vartojamų už Azijos ribų. Šis gėrimas dažnai pasirenkamas tų, kurie vertina matcha naudingąsias savybes, tačiau nemėgsta jos kartumo.
  • Desertai: ledai, sausainiai, pyragai, šerbetai, net šokoladas ir sąrašas toli gražu nėra baigtinis. Daugelis desertų gamintojų pamėgo matcha miltelius dėl jų suteikiamos spalvos, skonio bei sveikatai naudingų savybių.
  • Kapsulės ir papildai. Sveikatos produktų gamintojai netruko pastebėti augantį matcha populiarumą ir susidomėjimą ja kaip sveikatinančiu produktu. Todėl rinkoje jau pasirodė maisto papildai, užpildyti matcha milteliais.

O kas toliau? Ekspertai prognozuoja šias matcha ateities tendencijas:

  • Skonių sintezė. Neabejojama, kad matcha bus plačiau naudojama maisto pramonėje įvairių, skanių gaminių gamyboje. Greičiausiai bus bandoma sukurti daugiau skonių, įtiksiančių platesnei rinkos daliai. Pvz., matcha užpilta kombucha ar mineraliniu vandeniu, energiniai batonėliai su matcha milteliais ir pan.
  • Odos priežiūros priemonės. Odos priežiūros pramonė nuolat dairosi naujo, svarbaus, reikšmingo ir perversmą galinčio sukelti ingrediento savo gaminiuose. Matcha antioksidacinės savybės ir augantis jos populiarumas daro šiuos miltelius itin patrauklius ir šiai pramonės šakai. Todėl tikėtina, kad ateityje odos priežiūros priemonių (nuo veido kaukių iki serumų), pagamintų matcha pagrindu, tik daugės.
  • Ekologija ir patogumas. Jau dabar daug žinomų prekių ženklų ieško būdų, kaip pritaikyti įvairius naujus bei novatoriškus pakavimo sprendimus matcha milteliams patiekti į rinką. Tačiau šalia patogumo turi daugėti ir tvarių pakavimo sprendimų. Manoma, jog ateityje daugės parduodamos matcha, pažymėtos ekologiškos produkcijos ženklais. Taip pat ir ekologiškų, tvarių pakavimo sprendimų.
  • Matcha kavinės, siūlančios tik matcha gėrimus bei įvairius desertus ir kitus matcha skanėstus.
Japonų desertas matcha dango

Matcha technologijų pasaulyje

Na ir pabaigai viena įdomesnių matcha ateities prognozių. Technologijos auga sparčiau nei matcha populiarumas. Tad norint iškelti šį gėrimą į aukštumas ir padaryti populiariausiu gėrimu pasaulyje, ateityje gali tekti imtis gal kiek neįtikėtinų sprendimų. Pvz., apjungti matcha ir technologijas.

Kaip pavyzdys pateikiama virtuali bei papildyta realybė. Įsivaizduokite, jog tai suteiktų jums galimybę sudalyvauti „tikroje“ matcha arbatos gėrimo ceremonijoje pačioje Japonijoje. Arba sužinoti jos ruošimo paslaptis. O kaip mintis, kad dirbtinis intelektas būtų pasitelktas padėti vartotojams rasti suasmenintus, jų skoniui ir sveikatai tobulai pritaikytus matcha produktus bei receptus?

Tenka sutikti, kad nei viena iš prognozių neskamba kaip tolima ar neįgyvendinama. Tad galime manyti, kad tik laiko klausimas, kol panašūs dalykai taps mūsų realybe ir nauja matcha ateitimi.

Šaltiniai:

  1. https://www.worldteanews.com/issues-trends/matcha-report-2021-will-matcha-rule-tea-world
  2. https://univdatos.com/?s=matcha
  3. https://ujimatchatea.com/blogs/news/matcha-industry-trends-what-to-expect-in-the-future
  4. https://globaledge.msu.edu/blog/post/57216/the-global-matcha-tea-industry
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7796401/
  6. https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/matcha-brain-heart-gut-health/

Nuotraukos asociatyvinės © Canva.

Pasidalinkite su drauge ar draugu: